Blossom...

Exploring chances, introducing changes..

Friday, February 09, 2007

Assalamualaikum,
Setelah sekian lama menyepi, akhirnya saya berkesempatan nak mengomen kata-kata pendahuluan dr Sis Zarinah dalam majalah Baraza, majalah rasmi Sisters in Islam. Bukan majalah sebenarnya, tapi newsletter- lebih kurang risalah.

Saya tak pernah berjumpa dengan literasi sejarah yang menceritakan tentang Sukayna bt Hussein, anak kepada cucu Rasulullah s.a.w, tapi memandangkan saya tak nak menyalahkan mana-mana pihak tetapi saya cuma nak 'highlight' apa yang saya rasakan tersasar.. saya tak akan bahaskan tentang sukayna bagi mengelakkan penyebaran sebarang fitnah.. cuma satu perkara, bila saya 'search' dalam internet untuk 'sukayna bt hussein' mahupun 'sukaina bt hussein' mahupun 'sukaina bt hussin' dan nama-nama yang hampir, kecewanyanya, hanya artikel dari SIS yang terpampang di skrin komputer. Isunya? SIS menggunakan 'ikon' Sukayna bagi menguatkan hujjah mereka tentang ta'lik.

Bagi memendekkan cerita yang agak menjela-jela, SIS mengambil Sukayna menjadi idol mereka. Bukan Sukayna yang nak dibahaskan disini, tetapi ciri-ciri wanita idaman SIS yang akan didiskusikan. tentunya dimanifestasikan dalam diri Sukayna..

OK, jom kita lihat satu persatu- kebebasan, kebijaksanaan, kecantikan..

independence, intelligence, beauty and wit. She debated with powerful men about political and social issues of the day, and spurned their offers of marriage. She pursued her literary interests, and hosted poets and literary figures in her home. She was married several times and was famed for her marriage contracts, which stated among other things that she would not obey her husband, she had total control of her life and that her husband shall not commit polygamy. If her husband were to renege on any of the conditions, she stipulated that he would be compelled to divorce her at her wish.

Saya tak nafikan ciri-ciri yang 'diimpikan' oleh SIS menunjukkan woman power. Tapi ingatlah, wanita diciptakan berbeza dari lelaki. Tak salah untuk menjadi bijak, untuk menjadi cantik, untuk menjadi bebas.. tapi apakah satu kebanggaan bagi seorang wanita untuk 'memiliki kontrak perkahwinan yang menyatakan dirinya tak akan mentaati suami, memiliki 'total control' terhadap kehidupannya? (walaupun memang BEST kalau buat perjanjian suami tak boleh berpoligami(",) Apakah ini harga diri seorang wanita?

Dalam satu hadith Rasulullah menyatakan bahawa "Dunia ini perhiasan, seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah." Bayangkan jika kaum Adam mempersoalkan "Kenapa lelaki soleh tak boleh jadi perhiasan?" (ni nak merampas keistimewaan wanita ni huhu)Dan kenapa wanita dikategorikan sebagai perhiasan? Status wanita ni setakat barang untuk memuaskan nafsu?

Wanita dan lelaki diciptakan dalam fitrah saling melengkapi. Kalaulah orang membayangkan lelaki berkuasa keatas wanita, pandangan tu boleh dikatakan HAMPIR silap. Sebabnya, bila kita lihat kembali, sekuat mana pun lelaki, akhirnya kehidupannya dikuasai wanita. Saya tak katakan perkara ni hanya tertumpu pada wanita pisau cukur yang sentiasa mencukur harta suaminya. Wanita berbekalkan senjata yang lengkap (pujuk rayu= sniper, kemanjaan= tank, kelembutan= firearm dsb) mampu membuatkan kaum lelaki tunduk pada kemahuannya. Tetapi wanita juga ada kelemahannya seperti mudah dikuasai emosi. Mungkin disinilah kelebihan seorang lelaki perlu dipergunakan dan dimanipulasi untuk menutup kelemahannya.

tapi, kenapa masih ada wanita yang memerjuangkan supaya bila seorang lelaki diberikan kemeja, seorang wanita juga mesti diberikan kemeja. Bila seorang ibu diberikan kain 4 meter untuk tempah baju kurung, anaknya yang berumur 2 tahun juga mesti diberikan kain 4 meter untuk membuat baju kurungnya pula.. Ramai yang masih keliru dengan konsep kesama rataan dan keadilan...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home